گروه محصولات

عنوان مقاله: بررسي تاثير بازاريابي دروني بر بازارگرايي در شركت‌ گاز استان تهران

گزيده مديريت 182

نوشته: دكتر محسن محمدي و دكتر محمدرضا بابايي و باقر مرادي

تنها مقدمه امروزه سرمایه انسانی مزیت رقابتی اصلی در سازمان‌ها به‌شمار می‌رود. به‌عبارتی اگر سازمان‌ها بخواهند در دنیای سراسر رقابتی امروز، همگام با تغییرات محیطی پیش روند و بتوانند یک مزیت رقابتی پایدار در این محیط خلق کنند، تنها راه چاره سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است. بنابراین لزوم توجه به نیروی انسانی و تامین نیازها و خواسته‌های آن‌ها اصل اول رقابت در عصر رقابتی امروز می‌باشد. تا زمانی‌که نیازها و خواسته‌های نیروی انسانی سازمان (مشتریان درونی) تامین و برآورده نشود، کسب رضایت و وفاداری مشتریان بیرونی امری غیرممکن خواهد بود. از مهم‌ترین رویکردهايی که می‌تواند به سازمان در این راستا کمک کند، بازاریابی دروني است. از طرف دیگر، رفتارهای شهروندی سازمانی جزو رفتارهای فرانقشی در سازمان‌ها هستند که در حد قابل توجهی می‌توانند بقا و موفقیت یک سازمان را موجب شوند. عوامل ایجاد‌کننده این‌گونه رفتارها خود از موضوعات مورد توجه در تحقیقات اخیر بوده است. بازاریابی دروني به‌عنوان یکی از فعالیت‌هایی که در ارتباط مستقیم با نیروی انسانی در یک سازمان تعریف می‌شود، می‌تواند به‌عنوان عاملی در جهت بروز و ظهور این‌گونه رفتارها در افراد تلقی گردد.

انصراف از نظر