گروه محصولات

عنوان مقاله: مانع اصلی مدیریت زنان چیست؟

گزيده مديريت 218
By Robin Ely/ Irene Padavic
نوشته: رابین الای و ایرنه پاداویچ
ترجمه: فاطمه طالبی ‏‌پور
وقتی از افراد می‌‏‏پرسیم، «چرا زنان در رده‏‌های ارشد اکثر شرکت‌ها چنین کم حضور دارند؟» متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق موارد یک پاسخ می‌‏شنویم: مشاغل سطح بالا به ساعت‌های بسیار طولانی کار‏کردن نیاز دارد و مسئولیت و فداکاری زنان نسبت به خانواده صرف این زمان را برای آن‏‏ها غیرممکن می‏کند و بدیهی است به‏‏ ناچار از پیشرفت شغلی در این سطح محروم می‌‏مانند.
 اما نویسندگان مقاله می‏‏‌گویند چنین نیست. آن‏‏ها هجده ماه با یک شرکت مشاوره جهانی که در پی پاسخ واقعی این سوال بود که چرا تعداد زنان در سطوح قدرت بسیار کم هستند، همکاری کردند. ‏‏گرچه هر کارمندی که مورد مصاحبه قرار گرفت، در نهایت نوعی توضیح استاندارد و یکسان را ارائه می‏‌کرد، اما داده‏‏‌های شرکت داستانی متفاوت را بیان می‏‌کرد. زنان به‏ دلیل مشکل در متعادل‏‏ سازی کار و خانواده، عقب نمی‏‏‌مانند. مردان نیز از مشکل عدم‌‏‏تعادل رنج می‏‏‌برند، ولی با این وجود پیشرفت می‌کنند. زنان عقب می‏‏‌مانند، زیرا تشویق می‏‏‌شوند برای تطابق‏ پذیری با مسئولیت‏‏‌های خانواده، به‏‏ جای مسیر پیشرفت، مسیر تغییر شرایط شغلی مانند کار پاره‏ وقت و جابه‌جایی به نقش‏‌های داخلی و کم ‏‏نمودتر را انتخاب ‏کنند که موجب دور ماندن زنان از مناصب بالای سازمان می‌‏‏شود.
نویسندگان نتیجه می‏‏‌گیرند، مشکل اصلی در پیشرفت شغلی زنان، فرهنگ کلی پرکاری افراطی است که هم به مردان و هم به زنان آسیب می‏‏زند و مانع برابری جنسیتی می‌‏‏شود. آن‏‏ها معتقدند برای حل این مشکل، باید در مطالبات محیط کار از همه کارکنان تجدیدنظر کنیم.
انصراف از نظر