سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش

نخستین گام این است که بپذیریم سالم ساختن سازمان، مثل بسیاری دیگر از جنبه‌های موفقیت، در عالم نظر ساده، اما در عمل دشوار است..(پاتریک لنچیونی)

انتشارات سازمان مديريت فرا
  صفحه اصلي سازمان مديريت فرا
  درباره مديريت فرا و نشر فرا
  كانون نشر و مديريت فرا
  اخبار نشر و مديريت فرا
  ارتباط با سازمان مديريت و نشر فرا
  شرايط و مقررات سايت / انتقادات و پيشنهادات
  فرم عضويت در سايت فرا
  فرم اشتراك آنلاين ماهنامه گزيده مديريت
  درگاه پرداخت اينترنتي آنلاين سازمان فرا
  خلاصه كتابهاي انتشارات مديريت فرا
  روزنامه های امروز

جستجو در سايت فرا :
چنانچه در عبارت مورد جستجو حرف ی وجود دارد از ی فارسی و ِي عربی استفاده نمایید.
جستجوي پيشرفته:


پذيرش اعضا

شناسه

 
 

رمز عبور

 
 
ذخيره شود
 

 
 

  عنوان مقاله : ریشه‌های تعلق‌خاطر کارکنان ایرانی به شغل و سازمان

Article Title:
Author:
تعداد صفحات:

  خلاصه مقاله

ریشه‌های تعلق‌خاطر کارکنان ایرانی به شغل و سازمان

دکتر احمد عیسی‌خانی[1]

امروزه بيش از هر زمان ديگري مديران اعتقاد دارند هنگامي‌که پاي نوآوري، عملکرد سازماني، رقابتي‌بودن و در نهايت موفقيت کسب‌وکار به ميان مي‌آيد، کارکنان نقش حياتي ايفا مي‌کنند. اما سازمان‌ها براي جذب، حفظ کارکنان خلاق، فدايي و کامياب که باعث موفقيت سازماني مي‌شوند چه اقداماتي انجام مي‌دهند؟ چه شرايطي باعث مي‌شود کارکنان در کار درگیر شده و تلاش بيش از اندازه‌ای را به‌نمایش گذاشته و در رويارويي با مشکلات صبوري به‌خرج دهند؟ برخلاف ساختارهاي سازماني سنتي که به‌طور شديدي بر کنترل‌هاي مديريتي، اصول اقتصادي کاهش هزينه، کارايي، جريان نقدينگيتاکيد دارند، در سازمان‌هاي نوين از کارکنان انتظار مي‌رود فعال و داراي ابتکارعمل بوده و به‌نرمي ‌با ديگران کار کنند و مسئوليت توسعه حرفه‌اي خود را به‌عهده گرفته و به استانداردهاي عملکرد با کيفيت بالا متعهد باشند. بنابراين به کارکناني نياز است که احساس پرانرژي و فدايي بودن داشته و مجذوب کار خويش باشند. به بيان ديگر، سازمان‌ها به کارکنان داراي تعلق‌خاطر نياز دارند.

تعریف و مفهوم تعلق‌خاطر
ویلیام کان به‌عنوان اولین پژوهشگر این حوزه، تعلق‌خاطر[2] را استفاده از تمام وجود خویش در ایفای نقش‌های کاری تعریف می‌کند. در تعلق‌خاطر افراد در ایفای نقش، تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی خویش را به‌کار گرفته یا ابراز می‌کنند. فقدان تعلق‌خاطر منفک‌کردن خویش از نقش‌های کاری است. در فقدان تعلق‌خاطر، افراد به‌طور فیزیکی، شناختی و عاطفی از نقش‌های کاری خویش منفک هستند


[1]. احمد عيسي‌خاني، داراي مدرك دكتراي مديريت رفتار سازماني از دانشگاه تربيت مدرس و استاد دانشگاه و بيش از يك دهه سابقه اجرايي، آموزشي و پژوهشي در زمينه مديريت است.

[2]-engagement




تمام حقوق مادي و معنوي مطالب اين سايت براي «سازمان مديريت فرا» محفوظ است
Powered By Azadi Network