سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش

اگر قصد کاهش نیرو دارید، از کسانی آغاز کنید که همچنان به عادتِ فرهنگ باخت چسبیده‌اند. جایشان را هم به کسانی واگذار کنید که شوق برد دارند. .(روزابت کانتر)

انتشارات سازمان مديريت فرا
  صفحه اصلي سازمان مديريت فرا
  درباره مديريت فرا و نشر فرا
  كانون نشر و مديريت فرا
  اخبار نشر و مديريت فرا
  ارتباط با سازمان مديريت و نشر فرا
  شرايط و مقررات سايت / انتقادات و پيشنهادات
  فرم عضويت در سايت فرا
  فرم اشتراك آنلاين ماهنامه گزيده مديريت
  درگاه پرداخت اينترنتي آنلاين سازمان فرا
  خلاصه كتابهاي انتشارات مديريت فرا
  روزنامه های امروز

جستجو در سايت فرا :
چنانچه در عبارت مورد جستجو حرف ی وجود دارد از ی فارسی و ِي عربی استفاده نمایید.
جستجوي پيشرفته:


پذيرش اعضا

شناسه

 
 

رمز عبور

 
 
ذخيره شود
 

 
 

  عنوان مقاله : رويکردهاي نوين در انگيزش کارکنان دانشي

Article Title:
Author:
تعداد صفحات:

  خلاصه مقاله

رويکردهاي نوين در انگيزش کارکنان دانشي

 «انگيزش بدون پول»

 با نگاهی به کتاب «رهبري کسب‌و‌کار» نوشته برايان تريسي

نوشته دکتر احمد حسنیکاخکی[1]
 
 

انگيزش به‏عنوان نيروي ايجاد‌کننده، نگهدارنده و هدايت‌کننده رفتار از ديرباز دغدغه مديران در سازمان‌هاست. دنياي انگيزش در عمل به آن سادگي که در تئوري‌هاي مرتبط با آن مي‌خوانيم و برداشت مي‌کنيم نيست. راهکارهايي که تئوري‏هاي کلاسيک انگيزش ارائه مي‌دهند از يک طرف و عدم توجه متوازن مديران به جنبه‌هاي مختلف نظام انگيزشي از طرف ديگر، ديگر پاسخگوي فضاي کسب‌و‌کار امروز و در تناسب با ويژگي‌هاي کارکنان امروزي نيست. بحران انگيزش که امروزه به‏عنوان يکي از مهم‏ترين بحران‌هاي منابع انساني در کشور لمس مي‌شود، در گذشته نه چندان دور بحران دنياي توسعه يافته بود. احتمالا با بازي «انگیری بردز»[2]به‌عنوان يکي از بازي‌هاي محبوب در دنياي کودکان آشنا هستيد. آمارها نشان مي‌دهد که در مجموع بيش از 200 هزار سال صرف اين بازي شده است که حدود 40% از آن در محيط کار بوده است، يا اين‌که از ميانگين 40 ميليارد دقيقه‌اي که کاربران فيس‌بوک در آمريکا به اين شبکه اجتماعي متصل بوده‌اند، 60% در محيط کاري بوده است. البته براي اين‌که به عمق مساله پي ببريم شايد نيازي به خواندن چنين آماري نباشد و مروري بر رضايتمندي کاري خودمان با مصاديقي چون ميزان اشتياقي که براي رفتن به محل کار داريم يا گلايه‌هايي که از نوع کار، روابط کاري و غيره با همکاران، دوستان و خانواده به اشتراک مي‌گذاريم، خود مبيين وضعيت باشد.

بخش عمده‌اي از دلايل چنين وضعيتي به تغيير نيازها و انگيزه‌هاي انساني (که پيتر دراکر در حدود 50 سال پيش آن را در اصطلاح کارکنان دانشي مطرح کرد) و عدم توسعه توانايي‌هاي مديران در تناسب با آن برمي‌گردد. امروزه به موازات اهميت يافتن نقش دانش و فکر در کارها، نيازها و انگيزه‌هاي نيروي کار نيز متحول شده است و اين در حاليست که در دانشگاه‌ها و دوره‌هاي کاربردي مديريت هنوز شاهد سلطه تئوري‌هايي کلاسيک در انگيزش (خواه تئوري‌هاي محتوايي و خواه تئوري‌هاي فرآيندي) هستيم. امروزه کم‌تر کسي خواهد پذيرفت که نيازهاي انساني لزوما از سلسله مراتب نيازهاي مزلو با مشخصات ذکر شده در آن و يا حتي شکل اصلاح شده آن در تئوري ای.ار.جی آلدرفر تبعيت مي‌کند و يا ليست عوامل بهداشتي و انگيزشي هرزبرگ براي همه کارکنان يکسان و آن‏هايي است که در توصيف اين تئوري شنيده‌ايم.



[1] احمد حسنی کاخکی دارای مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی است. ایشان مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت می‏باشند.

 
[2].Angry Birds




تمام حقوق مادي و معنوي مطالب اين سايت براي «سازمان مديريت فرا» محفوظ است
Powered By Azadi Network