سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش سايت مديريت فرا، مشاوره آموزش

با کار زندگی کنیم، از کار لذت ببریم..(استفان لاندین، هری پل، جان کریستنسن)

انتشارات سازمان مديريت فرا
  صفحه اصلي سازمان مديريت فرا
  درباره مديريت فرا و نشر فرا
  كانون نشر و مديريت فرا
  اخبار نشر و مديريت فرا
  ارتباط با سازمان مديريت و نشر فرا
  استخدام و دعوت به همكاري
  فرم عضويت در سايت فرا
  فرم اشتراك آنلاين ماهنامه گزيده مديريت
  درگاه پرداخت اينترنتي آنلاين سازمان فرا
  خلاصه كتابهاي انتشارات مديريت فرا
  روزنامه های امروز
جستجو در سايت فرا :
چنانچه در عبارت مورد جستجو حرف ی وجود دارد از ی فارسی و ِي عربی استفاده نمایید.
جستجوي پيشرفته:

        
فرا را در سايت خود بگذاريد
پذيرش اعضا

شناسه

 
 

رمز عبور

 
 
ذخيره شود
 
سايت سومین كنگره بزرگ مديريت سلامت

 
 

  عنوان مقاله : مدیریت عملکرد کارکنان: چرا و چگونه

Article Title:
Author:
تعداد صفحات:

  خلاصه مقاله
مدیریت عملکرد کارکنان: چرا و چگونه

نگاهی نو به طراحی نظام مدیریت عملکرد

نوشته آیدین یاسمی

امروزه نظام‏هایمدیریت عملکرد به یکی از ابزار‏های مهم مدیریتی تبدیل شده‏اند و به شکل گسترده بکار گرفته می‏شوند. در سازمان‏های ایرانی هم شاهد طراحی و استقرار چنین نظام‏هایی هستیم، اما مانند بسیاری از مدل‏ها و ابزارهای مدیریتی که از غرب اقتباس می‏شوند، بدون درک فلسفه وجودی و بسترهایی که موجب پیدایش آن‏‏ها شده‏اند و بدون توجه به پس زمینه‏های بومی، ابزار‏ها بکارگرفته می‏شوند و زمانی که پاسخ مورد انتظار دریافت نمی‏شود، کل مدل یا ابزار زیر سوال می‏رود و در مناسب بودن ابزار شک می‏شود. حال آن‏که شاید اشکال در مدل نباشد بلکه در بکارگیری مدل بدون توجه به پیش فرض‏های حاکم بر آن و تطبیق آن با شرایط بومی است.

 در بسیاری از سازمان‏های ایرانی سیستم‏های مدیریت عملکرد بکار گرفته می‏شود اما نگاهی عمیق‏تر نشان می‏دهد که روح مدیریت عملکرد در آن‏ها جاری نیست. به عنوان مثال در برخی از سازمان‏های مورد مشاوره، شاهد بودیم که ارزیابی عملکرد پرسنل به شکل ادواری انجام می‏گیرد، اما خود کارکنان از نتایح ارزیابی عملکرد مطلع نمی‏شوند و بازخوری از طرف مدیر یا سرپرست مستقیم خود در خصوص عملکرد خود دریافت نمی‏کنند. طبیعی است که چنین روندی باعث بهبود عملکرد نخواهد شد. در برخی دیگر از سازمان‏ها شاهدیم مدیران برای جلوگیری از بروز اختلاف و پرهیز از تنش، جانب محافظه را پیش می‏گیرند و پاداش‏ها را کمابیش مساوی (و نه عادلانه!) میان پرسنل تقسیم می‏‏کنند. البته چنین مواردی محدود به سازمان‏های ایرانی نیست و در بسیاری از شرکت‏ها در سراسر جهان اجرای ناصحیح نظام مدیریت عملکرد مشهود است. نظرسنجی که میان 1100 نفر از مدیران ارشد سازمان‏ها در سطح جهان انجام شد، نشان می‏داد که هرچند نظام‏های ارزیابی عملکرد به‏طور گسترده‏ای استفاده می‏شوند اما اغلب نتایجی را که انتظار می‏رود به ارمغان نمی‏آورند. برای استقرار و اجرای بهینه این نظام شاید لازم است که نگاهی نو و متفاوت به نظام‏های مدیریت عملکرد بیندازیم. مقاله پیش‏رو می‏کوشد تا با بازبینی در مفاهیم پایه‏ای و با بررسی سیر تحول، خواستگاه و پیش فرض‏های حاکم بر نظام‏های انگیزشی به درک بهتر این نظام کمک کند تا بتوان چنین نظام‏هایی را به شکل کارآمد‏تر در سازمان‏های خود جاری سازیم. همچنین در پایان رهتمود‏هایی برای طراحی یا اصلاح نظام‏های مدیریت عملکرد در سازمان‏ها ارائه می‏شود.



ایشان دارای مدرک کارشناسی بیوفیزیک از دانشگاه برکلی آمریکا و از مدیران و موسسین گروه نوبانگ اندیشه هستند.





تمام حقوق مادي و معنوي مطالب اين سايت براي «سازمان مديريت فرا» محفوظ است
Powered By Azadi Network